Daihatsu

Over Daihatsu

Daihatsu Logo

De firma Daihatsu werd als Hatsudoki Seizo Company opgericht in 1907 om gasmotoren te fabriceren. Daihatsu is een samenvoeging van Osaka-Dai, de plaats waar het bedrijf stond en het Japanse woord voor Motorenfabriek ("Hatsudoki"). In 1930 had de firma de productie van gasmotoren opgegeven, maar ging men een driewielig voertuig met een benzinemotor bouwen, genaamd HA. In 1933 gevolgd door het nieuwe type Go. Het eerste vierwielertje volgt pas in 1938, welke FA heet.

Na de Tweede Wereldoorlog komt de productie langzaam op gang, maar behaald men in 1949 al een productie van 7000 stuks. In 1951 volgt de officiële naamswijziging naar Daihatsu. In hetzelfde jaar wordt de Seizo geïntroduceerd. In 1957 volgt de Midget, die nog immer gemaakt wordt. Productie is 36.000 stuks. In 1964 is het 170.000. In 1966 wint Daihatsu de Japanse Grand-Prix en in 1967 begint de samenwerking met Toyota. In 1977 wordt de Charade gelanceerd.
In 1979 begint een nieuw hoofdstuk; de export naar Europa. Hoofdzetel wordt Brussel. Om de verkoop op gang te helpen doet Daihatsu mee aan verschillende races en in 1981 wint het de Rally Monte Carlo in de klasse tot 1000CC, een jaar later gebeurt hetzelfde in de Safari rally. In 1985 wordt in Nederland met Daihatsu een Parijs-Dakar voertuig gebouwd, maar starten zal hij niet doen. In hetzelfde jaar heeft men 10 miljoen voertuigen gemaakt.

In 1999 wordt de firma volledig door Toyota overgenomen. Daihatsu is vooral bekend van haar kleine auto's, zoals de Charade en Cuore. Ook de terreinauto's zijn klein, zoals de Feroza.

Op 13 januari 2011 maakte Daihatsu bekend dat het in 2013 zal stoppen met het verkopen van auto's in Europa.

Daihatsu fotos

Daihatsu foto
Daihatsu foto
Daihatsu foto
Daihatsu foto
Daihatsu foto
Daihatsu foto
Daihatsu foto
Daihatsu foto
Daihatsu foto
Daihatsu foto
Daihatsu foto
Daihatsu foto
Daihatsu foto
Daihatsu foto
Daihatsu foto
Daihatsu foto

Daihatsu modellen