Infiniti

Over Infiniti

Infiniti Logo

Infiniti is de naam van de luxedivisie van automaker Nissan en hierbij aansluitend ook van Renault vanwege de Renault-Nissan aliantie. Infiniti startte officieel haar verkoop op 8 november 1989 in Noord Amerika. Marketingactiviteiten hebben er echter sindsdien toe geleid dat de auto's beschikbaar zijn voor verkoop in het Midden-Oosten, Zuid-Korea, Rusland, Taiwan, China en Ukraïne. Infiniti begon additioneel de verkoop op de Europese markt in 2008. Het marketing netwerk voor Infiniti auto's beschikt nu over 230 dealers in meer dan 15 landen.

Infiniti werd in 1989 geïntroduceerd in de Verenigde Staten om te concurreren met de luxe merken van Toyota en Honda, respectievelijk Lexus en Acura. De eerste reclamecampagne, door Zen geïnspireerd en onder de naam "rocks and trees", was geen succes omdat er geen modellen werden getoond. Door andere reclame en omdat modellen prijzen wonnen, maakte van Infiniti een belangrijke leverancier van luxe auto's.

Vooral het model Q45 droeg bij aan het succes van Infiniti. Deze luxe sedan viel op door zijn sterke motor van 278 PK, actieve vering en een luxe interieur. Vooral ten opzichte van de Duitse merken BMW en Mercedes-Benz (die toentertijd de markt van Cadillac en Lincoln hadden overgenomen).

In 1997 werd de QX4 uitgebracht, een gemoderniseerde en luxere uitvoering van de Nissan Pathfinder. Hiermee was Infiniti de eerste fabrikant (afgezien van specialisten zoals Land Rover en Jeep) die met een mid-size luxe SUV op de markt kwam, vóór Lexus (met de RX 300) en Mercedes (met de ML klasse). Door een ander platform (gebaseerd op dat van een vrachtwagen) had deze auto een voordeel ten opzichte van zijn directe concurrenten bij het rijden op terrein.

In de late jaren '90 vielen de verkopen van Infiniti terug en bleef het bedrijf achter bij Lexus en Acura. Het succesmodel Q45 was verworden tot een onherkenbaar en onbestuurbare sedan en kreeg de bijnaam "de Japanse Lincoln". Ook andere modellen vielen tegen en vonden weinig aftrek.

In het begin van de nieuwe eeuw werd Infiniti met uitsterven bedreigd. Het bedrijf begon met het ontwikkelen van krachtige en sportieve luxe auto's. De heropleving van het merk begon met een herontworpen Q45 in 2002. In het volgend jaar was het de G35 die Infiniti definitief terug op de kaart zette. Deze op de Nissan Skyline gebaseerde G35 overtrof zijn voorganger, de op de Nissan Primera gebaseerde G20 in grote mate. De compacte sportauto werd een groot succes. De sportief uitgevoerde SUV FX45 liftte mee op dit succes.

Anno 2005 staat Infiniti bekend als "de Japanse BMW" en het merk komt steeds meer los te staan van Nissan.

Sinds 2008 is Infiniti ook aanwezig in Europa. De eerste vestiging opende in Parijs gevolgd door Brussel, Rotterdam en Amsterdam. Voor de Europese intrede werden alle wagens grondig aangepast "aan 500 punten". Zowel de remmen, de motor, het design als het interieur werden aangepast en vooral beter afgewerkt voor de lokale markt. In 2010 zouden de eerste dieselmotoren van Infiniti gelanceerd worden.

Infiniti fotos

Infiniti foto
Infiniti foto
Infiniti foto
Infiniti foto
Infiniti foto
Infiniti foto
Infiniti foto
Infiniti foto