Maserati

Over Maserati

Maserati Logo

Het merk Maserati is opgericht in 1914 door de zes(!) gebroeders Maserati: Carlo, Bindo, Alfieri, Mario, Ettore en Ernesto. Men maakte in eerste instantie bougies en bobines. In 1926 werd de eerste zelf gebouwde raceauto (Tipo 26) gepresenteerd in de Targa Florio, bestuurd door Alfieri Maserati, die prompt won. Ook daarna heeft hij talloze races op zijn naam geschreven. Vanaf dat moment tot de jaren '50 heeft men zich beziggehouden met het bouwen van raceauto's waarbij de 250 F en de "Birdcage" de beroemdste types zijn geweest die buitengewoon succesvol waren. Aan het einde van de jaren vijftig zag men in dat de fabriek van de racerij niet kon leven, en werd besloten om ook straatauto's te gaan bouwen. Het eerste type dat in een behoorlijk grote serie werd gemaakt (bijna 2000 stuks), was de 3500 GTS uit 1957.

Tijdens de jaren zestig en zeventig bouwde het merk een reputatie op als producent van exclusieve GT's met klinkende namen als de Mexico, Ghibli, Indy, Bora, Merak, Khamsin, Kyalami en Quattroporte. Stuk voor stuk snelle reiswagens die in kleine aantallen werden gefabriceerd. Medio jaren zeventig nam Citroën Maserati over, wat leidde tot de auto's waarin de hydraulische techniek van Citroën te vinden was. Aan het einde van de jaren zeventig stond de fabriek aan de rand van de afgrond toen Citroën de stekker uit de verliesgevende zaak wilde trekken. De Tomaso nam de zaak toen voor een symbolisch bedrag over. Hij besloot dat de enige manier om te overleven was, om een auto te ontwikkelen die voor een groter publiek bereikbaar was. Zodoende werd in 1982 de Biturbo gepresenteerd, die insloeg als een bom.

Door een relatief kleine motor uit te rusten met twee turbo's werd een zeer snelle auto gepresenteerd die het met gemak op kon nemen met de BMW 323i, de grootste concurrent. Daarna is het model steeds verder verbeterd. De laatste incarnatie van de biturbo was de Ghibli II. Daarna werd de fabriek onder het management van Ferrari geplaatst en werd het bedrijf totaal gereorganiseerd en verbouwd. Het eerste model onder het nieuwe bewind was de 3200 GT, die nog een 8 cilinder biturbomotor had. Daarna is men over gegaan op conventionele motoren zonder turbo's, die in de huidige modellen te vinden zijn. Recent is Maserati toegevoegd aan Alfa Romeo binnen de Fiat groep, en is het dus weer onder Ferrari weggehaald.

Maserati fotos

Maserati foto
Maserati foto
Maserati foto
Maserati foto
Maserati foto
Maserati foto
Maserati foto
Maserati foto
Maserati foto
Maserati foto
Maserati foto
Maserati foto

Maserati modellen

Maserati 3200 GT

3200 GT

Bekijk
Maserati Biturbo

Biturbo

Bekijk
Maserati Ghibli

Ghibli

Bekijk
Maserati GranCabrio

GranCabrio

Bekijk
Maserati GranSport

GranSport

Bekijk
Maserati GranTurismo

GranTurismo

Bekijk
Maserati Mexico

Mexico

Bekijk
Maserati Mistral

Mistral

Bekijk
Maserati Quattroporte

Quattroporte

Bekijk
Maserati Spyder

Spyder

Bekijk