Peugeot

Over Peugeot

Peugeot Logo

De naam Peugeot wordt al sinds 1810 gebruikt om staal te fabriceren, maar het is Armand Peugeot die aanvankelijk begint met fietsen en later ook auto's. Aanvankelijk met stoom, later ook met Ottomotoren.

Armand krijgt niet de steun van de Peugeot familie om auto's te fabriceren en moet het zelf bekostigen. Het zou tot 1910 duren, vooraleer de beide firma's weer bij elkaar kwamen. Het "oude" Peugeot verkocht sinds 1905 ook auto's onder de merknaam Lion-Peugeot. Deze merknaam bleef tot 1916 gehandhaafd.

In 1892 begint de geschiedenis van het merk in de autosport. In 1892 wint Peugeot ex-aequo met Panhard de race Parijs - Rouen, terwijl in 1913 de Grand-Prix van Amerika, die gereden wordt over 500 mijlen op de Indianapolis Motor Speedway door Jules Goux met een Peugeot L 76 wordt gewonnen.

Na de Tweede Wereldoorlog maakt het bedrijf snel naam met de bouw van luxe personenauto's zoals de 203, 403, 404 en 504. Dit is ook de periode waarin Peugeot actief meedoet in de rallysport. Met name in de safarirally weet Peugeot goed te scoren. daardoor weten de laatste twee modellen uit te groeien tot bekende modellen uit de automobielhistorie. Na de 504 heeft Peugeot zich met modellen als de 604, 305, 505 steeds verder ontwikkeld. De grote aanzet tot commercieel succes blijkt echter niet de luxe Franse limousine, maar de 205.

De 205 was Peugeots laatste strohalm, nadat de PSA groep Citroën moest overnemen en later Chrysler Europe overnam, qua financiën zat de autofabrikant behoorlijk aan de grond. Deze compacte auto wordt in 1983 geïntroduceerd en blijkt een succesnummer te zijn. Het succes van dit type heeft ervoor gezorgd dat Peugeot zich nog verder is gaan richten op de groeiende markt voor compacte auto's. De 205 is uiteindelijk geproduceerd tot 1998. De opvolger van de 205, de 206, is sinds enige jaren de best verkochte auto van Nederland. Tevens is het de best verkochte auto van Europa. De Peugeot 307 is in 2002 aan de haal gegaan met de auto van het jaar-titel. De 206 en 307 werden respectievelijk door de 207 en 308 opgevolgd, terwijl de grotere 407 het ook niet slecht doet. Een samenwerkingsverband met Toyota levert de 107 op en een samenwerkingsverband met Mitsubishi de SUV 4007.

Peugeot fotos

Peugeot foto
Peugeot foto
Peugeot foto
Peugeot foto
Peugeot foto
Peugeot foto
Peugeot foto
Peugeot foto
Peugeot foto
Peugeot foto
Peugeot foto
Peugeot foto
Peugeot foto
Peugeot foto
Peugeot foto
Peugeot foto
Peugeot foto
Peugeot foto
Peugeot foto
Peugeot foto
Peugeot foto
Peugeot foto
Peugeot foto
Peugeot foto
Peugeot foto
Peugeot foto
Peugeot foto
Peugeot foto
Peugeot foto
Peugeot foto
Peugeot foto
Peugeot foto
Peugeot foto
Peugeot foto
Peugeot foto
Peugeot foto