Spyker

Over Spyker

Spyker Logo

In 1898 Jacobus en Hendrik- Jan Spijker, koetsenmakers in Amsterdam, bekend van hun Gouden Koets, bouwden hun eerste auto in 1898 met een Benz motor. Uiteindelijk registreerden ze zich onder de naam Spyker, geschreven met een Y voor betere internationale herkenning. De 60PK Grand Prix-racer uit 1903 was een belangrijke historische mijlpaal; Het was de eerste 6 cylinder motor, remmen op alle vier de wielen en de eerste auto met 4 wielaandrijving(!).

Latere Spyker modellen volgden met ronde radiators, Ze waren zeer succesvol in Engeland en Nederland. Een tweede plaats in het zware rally Peking-Parijs in 1907 zorgde dat Spyker een internationale bekendheid kreeg. In hetzelfde jaar ging het merk failliet door een kleine economische neergang in de wereldeconomie, om door een groep investeerders te doorstarten.

Na een tijdige omschakeling in de periode 1914-1918 werden er door het bedrijf 100 gevechtsvliegtuigen en 200 vliegtuigmotoren gebouwd. Ze begonnen in 1919 weer auto's te bouwen, dit werden luxere modellen, want Spyker wou de termen kwaliteit en karakter toepassen, omdat werd geleverd aan koninklijke vorsten. De slogan "Nulla tenaci invia est via" (voor de onverschrokkene is geen weg onbegaanbaar) kwam te staan op de radiatordop van de Spyker producten. Het C-4 model werd gezien als de Rolls-Royce van het continent, en reed een record in de Brooklands Double Twelve (een 24 uursrace) in 1922, De gemiddelde snelheid schommelde toen rond de 119 km/u. De laatste Spyker auto's werden in 1925 gebouwd, waarna het bedrijf failliet ging.

In de jaren 90 van de vorige eeuw had Maarten de Bruijn een idee voor een superauto en kocht de rechten van de naam Spyker. Hij maakte een prototype onder de naam Silvestris.

Victor Muller, een investeerder, zag wel wat in deze sportauto en legde de basis voor de C8 en alle latere wagens.

Eind 2002 werden de eerste exemplaren verkocht, onder hen bijvoorbeeld Jay Kay van Jamiroquai. Met de Spyker is ook deelgenomen aan de 24 uur van Le Mans, in 2003 wist men het doel, uitrijden, te bereiken. In 2010 maakte de firma bekend dat het SAAB zou overnemen.

In 2006 nam het M-consortium, waar Spyker deel van uitmaakte, het raceteam Midland over. Na minder dan een jaar trok Spyker zich terug uit de Formule 1, deels veroorzaakt door tegenvallende financiële prestaties. Het bedrijf werd in september van dat jaar geherfinancierd.

Spyker fotos

Spyker foto
Spyker foto
Spyker foto
Spyker foto
Spyker foto
Spyker foto
Spyker foto
Spyker foto
Spyker foto
Spyker foto
Spyker foto
Spyker foto
Spyker foto
Spyker foto
Spyker foto
Spyker foto
Spyker foto
Spyker foto
Spyker foto
Spyker foto
Spyker foto
Spyker foto
Spyker foto
Spyker foto
Spyker foto
Spyker foto
Spyker foto
Spyker foto
Spyker foto
Spyker foto

Spyker modellen