Suzuki

Over Suzuki

Suzuki Logo

Toen Michio Suzuki zijn bedrijf 90 jaar geleden oprichtte, maakte het weefgetouwen voor de textielindustrie. In 1937 ontstonden er plannen voor een compacte auto. Deze plannen werden door het uitbreken van de tweede wereldoorlog uitgesteld. Het idee om een andere markt te betreden bleef op de plank liggen totdat in 1951 de katoenmarkt ineenstortte.

Echter nu begon suzuki met het verkopen van gemotoriseerde fietsen. In 1955 onthulde ze een compacte auto, de Suzulight.

In 1968 kocht Suzuki de productierechten voor de Hopestar ON360. Met het streven om een goede auto nog beter te maken, gebruikte Suzuki de ON360 als basis voor hun Jimny 360, ookwel bekend onder de naam LJ10 of Brute IV. Het vervangen van de motor door een van eigen ontwerp was slechts een van de wijzigingen. Tevens werd het uiterlijk van de auto gewijzigd, maar het bleef een in het oog springend wagentje. De afmetingen moesten binnen de Japanse Kei-car maten blijven. Daarom kon het reservewiel niet achterop worden gemonteerd, maar werd het naast de achterbank geplaatst om de totale lengte onder de drie meter te houden. Hierdoor werd de LJ10 een driezitter. In 1970, na twee jaar ontwikkeling, werd de LJ10 de eerste massa-geproduceerde 4x4 in de Japanse Kei-car klasse.

De hoofdmoot voor Suzuki bleef kleine auto's. Suzuki had een reputatie opgebouwd in Japan als een topproducent van kleine auto's. toen Suzuki begon met de export van auto's naar andere landen.

In de jaren 1990 werd de Suzuki Wagon R werd Japan's topverkoper van 1997 tot 2000, met verkopen van bijna 250,000 stuks per jaar. Daarmee was de Suzuki Motor Corporation de 12e autofabrikant geworden van de wereld in grootte.

Suzuki fotos

Suzuki foto
Suzuki foto
Suzuki foto
Suzuki foto
Suzuki foto
Suzuki foto
Suzuki foto
Suzuki foto
Suzuki foto
Suzuki foto
Suzuki foto
Suzuki foto
Suzuki foto
Suzuki foto
Suzuki foto
Suzuki foto

Suzuki modellen