Volkswagen

Over Volkswagen

Volkswagen Logo

De geschiedenis van Volkswagen is er een, waar de meeste merken niet jaloers op zijn. In 1933 kwam Hitler aan de macht. Hij had (net zoals vele auto-ontwerpers uit die tijd) het idee opgevat om een auto voor het volk te maken. In 1937 werd de eerste steen gelegd voor de KdF-fabriek.

KdF stond voor Kracht durch Freude, de enige arbeiderspartij toegestaan onder het bewind van Hitler. Ook de stad, nodig om de arbeiders voor de KdF-wagenproductie, zou vernoemd worden naar deze organisatie. In de oorlog verbleekte de hoop van de Duitse arbeider, wanneer de KdF-fabriek wordt aangewend voor de oorlog. Duizenden tegenhangers van de Jeep zouden uit de KdF-fabriek stromen. De Kübelwagen was zelfs een tikje beter dan de Amerikaan, dankzij zijn lagere gewicht. Ook werd in de KdF-fabriek een zogenaamde Schwimmwagen ontwikkeld. Deze bleek zelfs het extreem goed te doen in de barre kou van Rusland.

De uitkomst van de oorlog was ondanks deze producten onvermijdelijk en het zag er slecht uit voor de Kever. De Britten kregen het bewind over de KdF-stad en fabriek en hernoemde de stad Wolfsburg. Aanvankelijk heette de fabriek (na een foutieve vertaling van het merk BMW) Wolfsburg Motor Works. Later hernoemde men het nogmaals, nu naar Volkswagen. Uiteindelijk dreven de zwarte wolken voor Volkswagen over: De herstelbetalingsregeling werd herroepen en de productie zou dienen als herstelbetaling. Uiteindelijk bleek er een markt voor te bestaan in Duitsland en werd besloten tot fabricage in 1947. Wie had toen gedacht dat de Kever de meest verkochte ter wereld zou worden?

Volkswagen nam een ontwerp van de Nederlandse importeur Ben Pon over en verbeterde het tot de Transporter. Deze wordt in gewijzigde vorm tot op de dag van vandaag geproduceerd.

De Volkswagen K70 was gebaseerd op een NSU ontwerp en was een zeer moderne auto. Wat weinig mensen weten is dat de Golf (en ook Polo) deels op een NSU ontwerp was gebasseerd. De K70 zijn opvolger, de Passat, was gebaseerd op Audi.

In 1974 kwam de opvolger van de Kever uit. De Golf zou een van de meest vernieuwende auto's in zijn soort worden. Eén van de eerste hatchbacks, de eerste middenklasser met Dieselmotor, het begrip GTI werd gelanceerd en later zelfs de eerste compacte middenklasser met 4 wielaandrijving en een wereldprimeur, de eerste auto ter wereld met G-lader. Hierna kwam de eerste cabrio met diesel, de eerste direct ingespoten diesel en zelfs een heuse V6 motor. Stuk voor stuk primeurs. De Golf is hard op weg naar de titel "meest verkochte auto ter wereld", met meer dan 24 miljoen verkochte exemplaren en zes generaties.

Volkswagen is anno 2012 uitgegroeid tot een internationaal concern dat naast zichzelf ook Audi, Seat, Skoda, Lamborghini, Bentley, Bugatti en Yamaha bevat. De Volkswagen-groep heeft daarmee 49 fabrieken in 3 continenten.

Verder heeft Volkswagen A.G. een groot belang in Scania trucks en in MAN. Deze bedrijven probeerden te fuseren in februari 2007, maar door slechte onderlinge communicatie liepen de gesprekken op niets uit.

Volkswagen fotos

Volkswagen foto
Volkswagen foto
Volkswagen foto
Volkswagen foto
Volkswagen foto
Volkswagen foto
Volkswagen foto
Volkswagen foto
Volkswagen foto
Volkswagen foto
Volkswagen foto
Volkswagen foto
Volkswagen foto
Volkswagen foto
Volkswagen foto
Volkswagen foto
Volkswagen foto
Volkswagen foto
Volkswagen foto
Volkswagen foto
Volkswagen foto
Volkswagen foto
Volkswagen foto
Volkswagen foto
Volkswagen foto
Volkswagen foto
Volkswagen foto
Volkswagen foto
Volkswagen foto
Volkswagen foto