Audi A4

Over de Audi A4

Audi Logo  Audi A4

Eerste generatie (B5)

Met de komst van de Audi A4 B5 werd een totaal nieuwe Audi geïntroduceerd. Het had zich nu, na de komst van de A6 en daarvoor de A8, definitief als 'premium merk' gemanifesteerd. Naast de sedan versie, de Limousine, kwam er in 1996 een stationwagen versie van de A4 op de markt, de Avant. Met name het interieur van de A4 was stukken moderner en volwassener geworden dan dat van voorganger 80. De B5 (interne fabriekscode Typ 8D) is van 1995 tot 2001 geproduceerd. In 1999 ontving het model nog een facelift om tot de introductie van de nieuwe A4 B6 mee te kunnen.

De B5 deelde zijn basis met de Volkswagen Passat, die op het zelfde onderstel stond. In de tussentijd heeft het model meerdere aanpassingen ondergaan. De A4 kon geleverd worden met quattro vierwielaandrijving zoals gebruikelijk is bij Audi. Dit systeem maakte gebruik van een Torsen-differentieel met een verhouding van 50:50 (voor:achter). De eerste Tiptronic transmissie van de VAG-groep kwam beschikbaar op dit platform, een 5-traps automatische versnellingsbak die ook met de hand bediend kan worden. De techniek was afkomstig van Porsche die de Tiptronic heeft ontwikkeld.

Ook op motor gebied waren er een aantal vernieuwingen. Volkswagens eerste motor met vijf kleppen per cilinder debuteerde in de A4, de 1,8-liter turbogeladen viercilinder motor met 150 pk. Daarna kwam er nog een 2,8-liter V6-motor met 5 kleppen per cilinder beschikbaar die 193 pk levert. De A4 was verkrijgbaar met twee verschillende dieselmotoren, een 1,9-liter TDI en een 2,5-liter V6 TDI. De eerste dieselmotoren hadden een turbo directe inspuiting via een verdeelpomp. In 1997 kwam de Audi S4 beschikbaar met 2,7-liter V6 turbomotor.

Facelift

Voor het modeljaar 1999 kreeg de A4 een lichte facelift. Ook werd er een nieuwe motor geïntroduceerd, een 2,4-liter V6 motor met 5 kleppen per cilinder die de oude 2.6-liter V6 verving. In 2000 werd de 1.9 TDI met 110 pk vervangen voor een nieuwe 1.9 TDI met 115 pk met pompverstuiver techniek. Ook werd er nog een tweede opgevoerde 1,8-liter turbomotor geïntroduceerd met 180 pk.

Tevens kwam in 1999 de eerste Audi RS4 op de markt als vervanger voor de Audi RS2. Deze had een verder opgevoerde 2,7-liter V6-motor van de S4 maar dan met 380 pk.

Tweede generatie (B6)

In 2001 werd de Audi A4 B6 (interne fabriekscode Typ 8E/8H) geïntroduceerd. De stijl van de B5 bleef duidelijk in dit model te zien, maar werd een stuk scherper, moderner en volwassener. De stijl was geïnspireerd op die van de Audi A6 C5 maar ook de Avant was duidelijk een evolutie van de B5. In 2002 werd de A4 Cabriolet geïntroduceerd als vervanger voor de Audi Cabriolet die nog tot 2000 op basis van de Audi 80 B4 geproduceerd werd.

De quattro vierwielaandrijving bleef het zelfde als zijn voorganger. Nieuw voor de A4 was de Multitronic transmissie die in de A6 debuteerde. Dit is een door Audi ontwikkelde continu variabele transmissie die de met Tiptronic uitgeruste modellen met voorwielaandrijving verving. De Multitronic was uitsluitend beschikbaar voor de lichtere motoren omdat de transmissie een maximaal koppel van 310 Nm aan kan.

Bij de introductie van de A4 B6 werden naast enkele motoren uit het vorige model ook een aantal nieuwe motoren beschikbaar. Dit waren een 2,0-liter viercilinder met vijfkleppentechniek en een 3,0-liter V6-motor eveneens met 5 kleppen per cilinder. De 1,9-liter TDI-motoren maakten gebruikt van pompverstuiver techniek en de oude 2,5-liter V6 TDI met 2 kleppen per cilinder is vervangen voor één met 4 kleppen per cilinder in 3 vermogen varianten. In 2002 werd er een 2,0-liter benzinemotor met directe inspuiting geïntroduceerd (Fuel Stratified Injection). Tevens werden dat jaar de 1,8-liter turbomotoren opgevoerd naar 163 pk en 190 pk.

S4

In 2003 kwam Audi met een nieuwe S4. Deze had een 344 pk sterke 4,2-liter V8-motor met 5 kleppen per cilinder onder andere bekend uit de A6 en A8. De S4 was zowel in Limousine en Avant als in Cabriolet versie leverbaar. Een RS-versie is van dit model nooit geproduceerd. Omdat tijdens de productie van de A4 B6 de Audi RS6 al verkrijgbaar was en Audi slechts één RS-model tegelijk in productie wilde hebben.

Derde generatie (B7)

In 2004 werd de Audi A4 andermaal aangepast. Hoewel Audi claimde dat het om een totaal nieuw model ging, was in de Audi A4 B7 duidelijk de B6 te herkennen. De A4 B7 staat dus nog gewoon op het B6 platform en ook de interne type benaming (Typ 8E/8H) bleef onveranderd aan dat van het vorige model. De Limousine en Avant eind 2004 verschenen tegelijk. De Cabriolet van dit model verscheen een jaar later, de levering startte begin 2006.

Opvallendste veranderingen was de op de Audi A8 geïntroduceerde single-frame grille, de nieuwe koplampen en de nieuwe achterlichtunits. De quattro aandrijving bleef onveranderd op de RS4 na. De standaard vijfversnellingsbakken werden vervangen voor zesbakken en de 5-traps Tiptronic transmissie werd een 6-traps exemplaar. De Multitronic transmissie was, net zoals hier voor, uitsluitend voor voorwielaangedreven modellen. Ook werd de Multitronic-versnellingsbak onder handen genomen zodat deze voortaan een maximaal koppel van 400 Nm aan kan in plaats van de 310 Nm van de eerste generatie. Het resultaat was dat zelfs de 2.7 V6 TDI met Multitronic geleverd kon worden.

In deze versie worden ook weer verscheidene types audio-installaties geplaatst. Te sorteren van: Audi Concert Audi Symphony I/II/+ Audi Chorus Ik zal er later verder op in gaan.

Op motorisch gebied veranderde het één en ander. De basismotoren bleven onveranderd maar na de 1.8 turbo van 163 pk kwam een 2,0-liter Turbo FSI van 200 pk in het gamma, gevolgd door een nieuwe 3,2-liter V6 FSI-motor met 255 pk. De dieselmotoren waren een 115 pk sterke 1,9-liter TDI gevolgd door een nieuwe 2,0-liter TDI-motor van 140 pk. Tevens kwam er bij de introductie van de A4 een geheel nieuwe motor beschikbaar, een 3,0-liter V6 TDI met common-rail inspuiting. Deze heeft 233 pk en standaard quattro-aandrijving. Tot 2006 was er nog de 2,5-liter V6 TDI leverbaar die vervangen werd door een 2,7-liter V6 TDI met eveneens common-rail die 180 pk levert. Deze motor is een afgeleide versie van de 3,0-liter TDI met een andere krukas. Ook verscheen in 2006 nog een krachtigere variant van de 2,0-liter TDI met 170 pk die gebruikmaakt van piëzo-injectoren.

S4 en RS4

In 2005 kwam de S4 beschikbaar met dezelfde motor als zijn voorganger, een 4,2-liter V8 met 344 pk. Voor het eerste bracht Audi de RS4 uit als sedan met een hoogtoerige V8-motor met directe benzine inspuiting die 420 pk levert. De V8 FSI heeft in plaats van 5 weer 4 kleppen per cilinder gekregen. De RS4 volgde later nog als Avant en Cabriolet.

DTM Edition

In 2005 is er ook een speciale versie in gelimiteerde oplage gebouwd. Dit model is naar aanleiding van het winnen van Audi met de DTM in 2004 op de markt gebracht. De wagen kreeg de naam Audi A4 DTM Edition en had een opgevoerde versie van de 2,0-liter viercilinder turbo FSI-motor met een vermogen van exact 220 pk en een koppel van 300 Nm. Van de DTM Edition kwamen er 75 exemplaren beschikbaar in Nederland. Audi maakte veel werk van de DTM Edition. De auto heeft onder andere een aangepast S-line sportonderstel, een nieuwe voor- en achterbumper met grotere koelsleuven en een zwart gespoten grille, een carbon spoiler op de achterklep, een diffusor met twee uitlaten van elk 10 cm doorsnee en standaard 15-spaaks lichtmetalen velgen van 18 inch. Het interieur werd voorzien van Recaro stoelen deels bekleed in leder en nardia. Ook zijn er talrijke carbonaccenten in het interieur aanwezig zoals de deurenlijsten, middenconsole, asbak. De remmen werden vooraan verstevigd met 320 mm grote geperforeerde remschijven. De DTM Edition was verkrijgbaar met en zonder quattro-aandrijving. De wagen sprint in 7,1 seconden naar de 100 km/h en heeft een topsnelheid van 247 km/h. De quattro-versie sprint in 6,9 seconden naar de 100 km/h en heeft een topsnelheid van 244 km/h.

Vierde generatie (B8)

In september 2007 werd op de IAA in Frankfurt officieel de geheel nieuwe Audi A4 B8 Limousine onthuld. De A4 B8 Limousine werd in december 2007 leverbaar, de Avant verscheen in mei 2008. Een volgende cabrioletversie van de A4 zal er niet komen. In plaats daarvan wordt er een cabriolet op basis van de A5 gemaakt. Het uiterlijk werd helemaal nieuw ontworpen door Walter de'Silva die eerder al de A5 en Q7 bij Audi ontwierp. Net als bij de andere recente modellen van Audi worden ook hier leds in de koplampen toegepast. Led-verlichting aan de achterkant volgt nog bij de introductie van de Avant. De ontwerpstijl van de nieuwe A4 is te vergelijken met die van de Audi A5.

De A4 B8 (interne fabriekscode Typ 8K) maakt gebruik van het nieuwe MLB-platform (Modulare Längsbaukasten of in het Engels 'MLP' Modular Longitudinal Platform) waar ook de Audi A5 en de Audi Q5 gebruik van maken. De motor is verder naar achteren verplaatst zodat deze zich dichter bij de vooras bevindt wat de gewichtsverdeling en daarmee het rijgedrag ten goede komt. De vorige A4 staat bekend om zijn zware neus waarbij de motor direct achter de radiator is geplaatst wat overmatig overstuur kan veroorzaken. De nieuwe gewichtsverhouding ligt ongeveer op 55:45 (voor:achter). Tevens is de nieuwe A4 12 cm langer geworden met een totale lengte van 4,70 meter wat vooral in het voordeel van de achterpassagiers is.

De nieuwe A4 heeft nu ook het MMI-systeem, het Audi MultiMedia Interface wat ook al op de A6 en Q7 leverbaar was. Daarnaast zijn er nog een aantal hulpmiddelen voor de bestuurder te bestellen zoals lane assist die de auto corrigeert en tussen de strepen van de wegmarkering laat rijden, side assist die aan geeft of er een voertuig zich in de dode hoek bevindt, drive select die de karakteristiek van het onderstel aanpast aan het wegdek of de bestuurder en een adaptief cruise control die de snelheid van de auto aan die van de voorganger aanpast. Tevens is het mogelijk het Bang & Olufsen Sound System te bestellen. Bij de EuroNCAP crashtest behaalde de A4 de maximale score van 5 sterren.

De A4 B8 wordt standaard voor lichtere motoren geleverd met voorwielaandrijving. Voor zwaardere motoren is quattro-aandrijving standaard of optioneel. Voor de transmissie kan er gekozen worden uit een handgeschakelde zesbak, een 6-traps Tiptronic automaat, of voor lichtere motoren met een trekkracht tot 400 Nm de Multitronic transmissie. Het motorprogramma bestaat uit FSI-benzinemotoren en TDI-dieselmotoren. De basisversie is een 1,8-liter turbo FSI met 120 pk gevolgd door de 160 pk versie. Daarna komt de nieuw ontwikkelde 2,0-liter turbo FSI met 179 of 211 pk die in loop van 2008 beschikbaar wordt. Het topmodel is de 3,2-liter V6 FSI-motor met Audi's ValveLift technologie (variabele kleplichthoogte) die 265 pk levert en standaard quattro vierwielaandrijving heeft. Het dieselaanbod bestaat uit drie TDI-motoren waaronder de nieuwe 2,0-liter TDI met common-rail techniek. De sterkste diesel is de 3,0-liter TDI met 240 pk die eveneens standaard quattro-aandrijving heeft. Ook de afgeleide 2,7-liter V6 TDI-motor hier van is leverbaar met 190 pk. De nieuwe 2,0-liter viercilinder TDI levert vermogens van 120, 143 en 170 pk en vervangt de TDI met pompverstuiver techniek. Het basisblok bleef hetzelfde alleen de inspuiting werd vernieuwd voor een common-rail systeem. Deze is minder explosief dan de pompverstuiver en bouwt zijn vermogen gelijkmatiger op. Tevens is de motor schoner en stiller dan de pompverstuiver. De 120 en 170 pk versies worden in de loop van 2008 leverbaar.

S4

In oktober 2008 werd op de Mondial de l'Automobile de Audi S4 B8 onthuld die in 2009 op de markt zal komen. De nieuwe S4 heeft een nieuwe 3,0-liter V6 TFSI motor die voorzien is van een compressor. De motor heeft in de S4 een vermogen van 333 pk en werd al eerder in de facelift van de A6 C6 geïntroduceerd met 290 pk. De auto is standaard voorzien van quattro vierwielaandrijving en is optioneel leverbaar met een sportdifferentieel.

A4L

In november 2008 werd op de Guangzhou Motor Show de A4L voorgesteld, een verlengde versie van de A4 B8 speciaal voor de Chinese markt. De auto komt in navolging van de A6L die al eerder verscheen voor Chinese markt. De A4L is 60 mm langer dan de gewone A4 en zal beschikbaar worden met een 2.0 TFSI van 180 pk en een 3.2 FSI met 265 pk.

A4 allroad

In februari 2009 werd de Audi A4 allroad quattro onthuld, een cross-over op basis van de A4 Avant. De auto zal op de Autosalon van Genève in maart voor het eerst te zien zijn voor het publiek.

De A4 allroad komt in navolging van het succes van de A6 allroad die al een aantal jaar op de markt is. De auto heeft dezelfde aanpassingen ondergaan als de A6 allroad wat betekent dat de A4 allroad een grotere bodemvrijheid (180 mm) met zowel voor als achter een 2 cm grotere spoorbreedte heeft gekregen, nieuwe bumpers en een grille met verchroomde spijlen heeft. Daarnaast heeft de auto standaard quattro vierwielaandrijving en Offroad Detection (ORD) wat onderdeel is van het ESP.