Audi Q7

Over de Audi Q7

Audi Logo  Audi Q7

De Audi Q7 is een SUV-model van de Duitse autofabrikant Audi. De auto werd in september 2005 op de IAA in Frankfurt voorgesteld aan het publiek.

Kenmerken

De Q7 (interne fabriekscode: AU716) maakt gebruik van het gemeenschappelijke PL71-platform dat ook voor de Volkswagen Touareg en Porsche Cayenne gebruikt wordt. De Q7 is gebaseerd op de conceptauto Pikes Peak quattro die Audi in 2003 op de NAIAS toonde. De auto heeft standaard quattro vierwielaandrijving en kan met adaptieve luchtvering besteld worden. De Q7 kan optioneel voorzien worden van een derde zitrij voor personen van maximaal 1,60 meter en kan zo zeven personen vervoeren.

De quattro-aandrijving is voorzien van een Torsen-differentieel dat onder normale omstandigheden 60% van de aandrijfkracht naar de achterwielen stuurt en 40% naar de voorwielen. De motoren zijn gekoppeld aan een 6-traps Tiptronic automatische versnellingsbak die ook handmatig te bedienen is. Voor de 3.6 FSI is er ook een handgeschakelde zesversnellingsbak leverbaar. Tevens kan de Q7 probleemloos door maximaal een halve meter water rijden. De bodemvrijheid is instelbaar van 165 millimeter tot maximaal 240 millimeter.

De Q7 heeft een aantal technische hulpmiddelen aan boord zoals side assist, een systeem dat waarschuwt voor een voertuig dat zich in de dode hoek bevindt. Ook is er een adaptief cruisecontrol leverbaar die de snelheid van de auto aanpast aan die van de voorganger. Standaard is de Q7 uitgerust met Audi's Multi Media Interface (MMI), een scherm in het dashboard waar zaken als navigatie, klimaatcontrole, radio/cd-speler en de afstelling van de auto geregeld kunnen worden. Het ESP is voorzien van Hill Descent Assist (HDA) dat helpt bij het afdalen of rijden op een losse ondergrond en een optionele aanhangerstabilisering.

Audi was vrij laat met de komst van een SUV tegenover de concurrentie. Tevens kwam er rond de introductie van de Q7 veel kritiek op grote onzuinige auto's. Hierdoor moest vooral de Q7 het ontgelden en kreeg veel negatief commentaar van het publiek. Dit terwijl hij niet groter is dan bijvoorbeeld een Mercedes-Benz GL-Klasse welke al eerder op de markt kwam.

Q7 V12 TDI

Op de Mondial de l'Automobile in 2006 werd de Audi Q7 V12 TDI onthuld. Deze Q7 is voorzien van een 6,0-liter V12 TDI-dieselmotor die een maximaal vermogen van 500 pk levert en een maximaal koppel van maar liefst 1.000 Nm dat beschikbaar tussen 1.750 en 3.000 tpm. Hiermee sprint de auto in 5,5 seconden naar de 100 km/u. Deze V12-motor is geheel nieuw ontwikkeld en een afgeleide van de 5,5-liter V12 TDI-motor die in de Audi R10 Le Mans gebruikt wordt. De motor is gekoppeld aan een versterkte automatische Tiptronic-versnellingsbak net zoals de 4.2 TDI. Daarnaast heeft de auto een aantal uiterlijke wijzigingen ondergaan zoals nieuwe bumpers en twee rijtjes leds in de voorbumper. De productieversie van de Q7 V12 TDI kwam eind 2008 op de markt en kreeg nog een paar kleine uiterlijke aanpassingen zoals twee nieuwe ovalen uitlaten. De auto is standaard voorzien van keramische remschijven en is zeer compleet uitgerust. De Q7 V12 TDI wordt speciaal geproduceerd door quattro GmbH die ook verantwoordelijk is voor de RS-modellen van Audi.

Facelift

Midden 2009 kreeg de Audi Q7 een bescheiden facelift. De auto werd onder andere leverbaar met nieuwe koplampen voorzien van xenon verlichting met led-dagrijverlichting en led-knipperlichten. De achterlichtunits werden eveneens voorzien van led-verlichting. Verder kreeg de Q7 nieuwe bumpers, een nieuwe grille met verchroomde verticale spijlen en werden er een aantal nieuwe lakkleuren leverbaar. Daarnaast werd er een nieuwe versie aan het motorgamma toegevoegd, de Q7 3.0 TDI Clean Diesel. Deze heeft dezelfde motor als de gewone 3.0 TDI maar is voorzien van een DeNOx-katalysator met AdBlue-injectie waardoor deze al aan de Euro 6-norm voldoet. Hiermee wil Audi de verkoop van dieselmotoren in de Verenigde Staten verder stimuleren.

In mei 2010 kreeg de Q7 een update op technisch gebied. De 6-traps tiptronic op de V6- en V8-motoren werd vervangen voor een nieuwe 8-traps tiptronic van ZF bekend van de Audi A8. Daarnaast werd de 4.2 FSI benzinemotor vervangen voor een 3,0-liter V6 TFSI-motor met supercharger bekend van de Audi S4 B8 van 333 pk. Ook de 3.6 FSI werd vervangen voor deze motor maar dan in een variant met 272 pk.