Citroën C3

Over de Citroën C3

Citroën Logo  Citroën C3

De Citroën C3 is een personenauto gemaakt door Citroën. De C3 werd in 2002 als vervanging van de Citroën Saxo gepresenteerd. Later zou ook de Citroën C2 (2004) deze rol op zich nemen. De C3 is uitsluitend als vijfdeurs hatchback verkrijgbaar; de C2 uitsluitend als driedeurs. Binnen het PSA-concern deelt de C3 zijn platform met de C2, de Peugeot 1007 en de Peugeot 207.

Ontwerp

De C3 is ontworpen door Donato Coco, hoofd van het Citroën ontwerpteam van 1999 tot 2006. De C3 is gebaseerd op het prototype "Lumière", en volgens sommigen is het lijnenspel deels gebaseerd op de 2CV. Het betreft hier de eerste auto die Citroëns vernieuwingsdrang inzake design in praktijk brengt. Er komen weer typische "eigenwijze" Citroën kenmerken in terug, zoals een digitaal instrumentarium en opvallende designkenmerken. De C3 valt door de bolle vormen erg in de smaak bij het vrouwelijke publiek, terwijl de C2 meer de mannelijke kopers aantrekt.

De C3 heeft een goed doordacht interieur, dat ook veel comfort biedt voor zijn categorie. De afwerking was minder, maar dit werd deels aangepakt bij de modelherziening in 2005. De beenruimte achterin is niet zo groot, maar daar staat een ruime kofferruimte tegenover, dat in de duurdere versies op een slimme manier kan worden ingedeeld (Moduboard).

C3 Pluriel

De C3 familie werd in juli 2003 uitgebreid met een speciale versie, de C3 Pluriel, die als een cabriolet, een pick-up of gesloten wagen kan worden geconfigureerd. Het is een soort opvolger van de Citroën Méhari uit de jaren zeventig. Aan het design van de Pluriel heeft Jean-Pierre Ploué meegewerkt, ook bekend van het ontwerp van de Renault Twingo.

Citroën presenteert de Pluriel als 4 wagens in 1, maar dit valt in de praktijk wat tegen. De ombouwing tot cabrio blijkt omslachtig, en in de configuratie roadster moeten de dakstijlen thuis blijven.

Citroën heeft met de Pluriel een alternatief voor het CC (coupé cabriolet) concept willen bieden, maar zonder veel succes, gezien het matige verkoopsucces. Dit in tegenstelling tot de uitstekende verkoopcijfers van de "gewone" versie.

C3 XTR

Op basis van de normale C3-carrosserie is in het voorjaar van 2004 de Citroën C3 XTR geïntroduceerd, een wat stoere uitvoering; standaard voorzien van een glazen panoramadak, Sensodrive versnellingsbak en diverse carrosseriebekledingsdelen. In Nederland leverbaar met 1.4-16v en 1.6-16v benzinemotor, in het buitenland ook met de 1.4-16v HDI.

C3 VTR

De Citroën C3 VTR is de sportversie van de Citroën C3. De C3 VTR is ook een 5-deurs hatchback. Deze versie lijkt erg goed op de gewone C3. Je kunt hem herkennen aan de mistlichten, uitlaatstuk (dat is groter en uit chroom), bredere spatborden, 16 inch velgen, VTR logo's en zwarte deurklinken.

In december 2004 is hij voorgesteld op de Bologna Motor Show. Doordat in december 2005 de gewone C3 enkele veranderingen kreeg is de C3 vtr ook licht aangepast. Het rooster vooraan en de achterlichten zijn veranderd. Hij is gebouwd tot 2007 in twee motoruitvoeringen: een dieselmotor en een benzinemotor. Beide motoren zijn 1,6l met 109 pk. De diesel zit aan 100 in 9,5 seconden en haalt 190 km/u. De benzine haalt 100 in 9,7 seconden en rijdt 186 km/u.

C3 Picasso

De Citroën C3 Picasso is de derde auto uit de Picasso-reeks van Citroën. Deze mini-MPV werd in september 2008 gepresenteerd op de Salon van Parijs. De auto is in maart 2009 geïntroduceerd in Nederland.

Citroën C3 Phase 2

Vanaf 2009 is de volledig vernieuwde Citroën C3 leverbaar. Het ontwerp vertoont wel enige gelijkenis met het oude ontwerp en staat op hetzelfde platform, maar is volledig nieuw. Zeer kenmerkend is de zogenaamde Zenith voorruit, die ver doorloopt in het dak. Op basis van de nieuwe C3 is er in 2009 een geheel nieuw model gepresenteerd: de Citroën DS3. Vanaf 2011 zullen er ook 3 cilinder turbomotoren leverbaar worden.