Fiat Panda

Over de Fiat Panda

Fiat Logo  Fiat Panda

De Fiat Panda is een compact automodel van autoconstructeur FIAT. Waarschijnlijk heeft deze auto in 1980 het nieuwe marktsegment stadswagen gecreëerd. De eerste generatie van het model bleef met minimale wijzigingen tot 2003 in productie. De tweede generatie, die vaak de nieuwe Panda wordt genoemd, werd in 2004 Auto van het jaar.

Eerste generatie Panda (1980-2003)

De Panda was bedoeld als kleine, moderne, eenvoudige en functionele auto. Het in 1980 geïntroduceerde model werd gekenmerkt door het hoekige ontwerp van de hand van Giorgetto Giugiaro. Dit ontwerp lag ook aan de basis van de latere Fiat Uno. Het functionele aspect van de auto kwam tot uiting in de achterbank, waarvan een bed kon worden gemaakt en die volledig uitneembaar was. Zo kon ook de voorzetelbekleding en de stoffen dashboardbekleding verwijderd worden om te wassen. De Panda kon besteld worden met een stoffen roldak dat over de gehele daklengte liep.

Buiten serieproductie om is in Nederlands fabricaat de cabrioversie Cabrioni geproduceerd door het gelijknamige bedrijf Cabrioni dat tot 1994 gevestigd was in Huissen(Gld.). Deze vrij zeldzame Panda kreeg de naam "Cabrioni". De aanpassingen zijn zeer eenvoudig: het dak werd samen met de achterste raamstijlen en de helft van het kofferdeksel gewoon weg geslepen. Deze onderdelen werden vervangen door een simpel mechanisme met een dakje uit "vrachtwagenzeil". Om het geheel zijn stijfheid te laten behouden monteerde men een metalen rolbeugel.

Technisch werden vele onderdelen geleend van de bestaande modellenlijn. De luchtgekoelde 2-in-lijnmotor van 652 cc kwam van de Fiat 126. Deze gaf de auto een topsnelheid van 125 km/u. In Nederland was de panda leverbaar met een 0,9 literviercilinder met 45 pk (de Panda 45), die de auto een topsnelheid gaf van zo'n 140 km/h. Later werd de auto ook leverbaar met een 850 cc tellende viercilinder die 34 pk leverde. De achterwielophanging was met bladveren zeer eenvoudig uitgevoerd. In 1983 werd een Panda met vierwielaandrijving ontwikkeld. Deze Panda Super kreeg naast 4x4 ook een volledig radiatorrooster in plaats van een half (zie foto) en het nieuwe logo met de vijf schuine strepen (/////). Deze versie bleek populair in het landelijke Italië, waar de wegen vaak slecht zijn.

Facelift 1986

In 1986 kreeg de Panda een grondige facelift met onder andere nieuwe motoren en een nieuwe achterophanging met springveren. Die laatste moest het rijcomfort verbeteren na zware kritiek hierop. Visueel was de vernieuwing zichtbaar door het ontbreken van kleine hoekruitjes in de ruiten vooraan. Het vernieuwde model voerde dezelfde emblemen als voorheen maar stond wel bekend als de Panda II.

Tweede generatie Panda (vanaf 2003)

De nieuwe Panda, die tijdens de ontwikkeling de codenaam Model 169 droeg, zou oorspronkelijk Fiat Gingo gaan heten. Omdat die naam teveel op Renault Twingo leek werd besloten de naam Panda voort te zetten. De nieuwe Panda werd enkel in Tychy, Polen gebouwd waar ook de Fiat 500 en de Ford Ka gemaakt worden. De auto werd in 2004 Auto van het jaar.

Het model neemt zowel van de MPV als de SUV een aantal stijlkenmerken over. Zo heeft het model hoge achterlichten zoals Volvo's die hebben. Het model is enkel als 5-deurs hatchback verkrijgbaar. De versnellingspook staat hoog op het centrale dashboard gemonteerd.

Voor FIAT, dat in 2006 kampte met financiële moeilijkheden, moest de nieuwe Panda een succes worden. Dat is het ook geworden. In oktober 2005 waren reeds een half miljoen exemplaren verkocht. Vooral in Italië, waar een kwart miljoen eenheden waren afgezet, kent de wagen succes.

Onlangs heeft Fiat de 1,1 literbenzinemotor én de huidige 1,2-liter van 44 kW (behalve in combinatie met automaat) vervangen door de vernieuwde 1,2 litermotor met 51 kW. Dat blok is sterker, zuiniger en beschikt over meer trekkracht. Dankzij het gemiddelde brandstofverbruik van 1 op 20,4 en een CO2-uitstoot van 110 g/km sluit de compacte vierzitter zich aan bij andere kleine auto's die dan zowel BPM als motorrijtuigenbelasting ontlopen! Zakelijke rijders betalen slechts 14 procent bijtelling.

Derde generatie Panda (vanaf 2012)

Fiat presenteerde de derde generatie van de Panda op de Frankfurt Motor Show in september 2011. De nieuwe Panda is gebaseerd op het platform van de Fiat 500. De productie begon in het laatste kwartaal van 2011 in de fabriek in Pomigliano d'Arco. De tweede generatie van de Panda blijft naast de nieuwe generatie bestaan onder de naam Classic.