Ford Focus

Over de Ford Focus

Ford Logo  Ford Focus

De Ford Focus is een compacte middenklasseauto gemaakt door de Amerikaanse autofabrikant Ford. De Focus is een model dat op bijna alle markten waar Ford actief is wordt verkocht. De Focus werd in 1998 op de markt gebracht in Europa, en is vanaf 2000 verkrijgbaar in Noord-Amerika. In Europa, Zuid-Amerika en Zuid-Afrika verving de Focus de Escort, in Australië, Nieuw-Zeeland en Japan verving hij de Ford Laser. In 2001 en 2002 was de Focus de best verkochte auto ter wereld. Op de Detroit Motor Show, presenteerde Ford in januari 2010, de derde generatie van de Ford Focus waarvan de verkoop in 2011 begon.

Eerste generatie (1998 - 2005)

Tijdens zijn ontwikkeling kreeg de auto de codenaam CW170, ook stond hij korte tijd bekend als de Ford Fusion. Zijn uiteindelijke naam is afgeleid van het Ghia concept model die te zien was op de Autosalon van Genève van 1991. Bepaalde design elementen waren al te zien geweest in prototypes die Ford begin jaren negentig op autoshows liet zien. Deze concepten lieten ook vooral zien welke weg Ford in zou gaan slaan met het design van hun nieuwe modellen. De eerste foto's van de Focus verschenen in 1995 en lieten, net als bij de Ford Ka en de Ford Cougar het gebruik zien van de zogenaamde "New Edge" stijl zien. Deze kenmerkt zich door een mengeling van rondingen en scherpe lijnen. In het interieur was de New Edge stijl ook duidelijk terug te vinden met vele harde en lange lijnen. Ondanks het feit dat het Focus interieur gebaseerd was op de Ka waren er duidelijk ook Amerikaanse invloeden geweest bij het ontwerpen. De Focus kreeg de beschikking over een nieuw soort achterophanging die ook al te vinden was op de Ford Mondeo. Deze "Control Blade Suspension" moest er voor zorgen dat de Focus qua rijgedrag de beste van zijn klasse zou worden. Deze techniek was tot dan toe kostbaar om te produceren maar Ford heeft een manier gevonden om het ontwerp en de productie goedkoper te laten verlopen.

Tweede generatie (2004 - 2010)

De totaal vernieuwde Focus was voor het eerst te zien op de Paris Motor Show op 23 september 2004 als een 3- en 5-deurs hatchback en een station versie. De tweede generatie, codenaam C307, gebruikt het Ford C1 platform dat hij deelt met de Volvo S40, V50 en C70, Mazda3 en de Ford C-MAX. Het onderstel, dat de eerste Focus tot een succes maakte, is vrijwel ongewijzigd meegenomen naar de tweede generatie. Het chassis werd tien procent stijver gemaakt, wat volgens Ford het rijgedrag nog beter moet maken. De nieuwe Focus is een stuk groter dan zijn voorganger, met een 25mm langere wielbasis. De auto werd 168mm langer, 8mm hoger en 138mm breder. Het interieur is daarmee een stuk groter geworden. Nieuwe technieken die zijn toegepast zijn onder andere een sleutelloos systeem, een zonwerende voorruit, bluetooth carkit en climate control. Qua styling lijkt de nieuwe Focus veel op de Mondeo en Fiesta. Ook zijn eigenschappen terug te vinden die al waren voorgesteld bij de eerste versie maar er destijds niet door kwamen.

Derde generatie (vanaf 2010)

Op de Detroit Motor Show, presenteerde Ford in januari 2010, de derde generatie van de Ford Focus. Ze is gebaseerd op het onderstel van de tweede generatie modellen van de Ford C-MAX. De productie is begonnen op 6 december 2010. De nieuwe generatie wordt aangeboden als een mondiaal model, gebouwd zowel in Europa als in Azië en de Verenigde Staten. Ze is beschikbaar als vijfdeurs hatchback en als vierdeurs sedan-variant (voorlopig geen dus 3 deurs). Net als bij de vorige generatie, zal Ford in het begin van 2012 een bijzonder zuinige ECOnetic-model met een verbruik van 3,5 l/100 km en de CO2-uitstoot van minder dan 95 g / km te uitbrengen (onder voorbehoud van definitieve homologatie) op de markt. Ook gepland voor 2012 is een elektrische versie en een hybride variant. In 2012 verschijnt ook weer een ST-variant met een twee-liter direct ingespoten EcoBoost van de nieuwe generatie. Die motor levert dan 184 kW (250 pk) met een koppel van 360 Nm.