Ford Mondeo

Over de Ford Mondeo

Ford Logo  Ford Mondeo

De Ford Mondeo is van oorsprong een middenklasse automodel van de Europese tak van de Amerikaanse autofabrikant Ford. De opeenvolgende generaties zijn echter dermate gegroeid dat de auto inmiddels dezelfde afmetingen heeft als destijds de Ford Scorpio, die tot de hogere middenklasse wordt gerekend. De Mondeo werd in maart 1993 op de markt gebracht als opvolger van de Ford Sierra. De naam "Mondeo" werd gekozen omdat de auto bedoeld was als zogenaamde "wereldauto". Daar waar voorheen voor verschillende markten verschillende modellen werden geproduceerd, was het de bedoeling dat de Mondeo wereldwijd verkocht zou worden.

Eerste generatie 1993-1996

Het eerste model in de serie werd in maart 1993 op de markt gebracht, en won onder meer de Auto van het Jaar (1994) en Zakenauto van het Jaar titels. Het model was verkrijgbaar als vierdeurs sedan, vijfdeurs hatchback en als stationwagon, en werd geproduceerd in de Ford fabriek in het Belgische Genk. In Noord-Amerika werd de Mondeo verkocht als Ford Contour en Mercury Mystique. De "wereldauto"-gedachte werd maar ten dele waargemaakt. De Noord-Amerikaanse versies van de Mondeo hadden weliswaar duidelijke overeenkomsten met de Europese versie, maar er waren ook grote verschillen tussen de modellen voor de verschillende continenten. In tegenstelling tot de Ford Sierra had de Mondeo voorwielaandrijving. Dit was het eerste Ford model in deze klasse met deze aandrijvingsvorm. In Nederland was deze auto zeer populair bij zakelijke rijders. Ford Nederland rekende namelijk geen meerprijs voor de Wagon uitvoering. Men had dus voor de prijs van de sedan/hatchback een Mondeo wagon voor de deur staan. In Nederland rijden hierdoor relatief veel Mondeo wagons rond.

Eind 1996 kreeg het model een tamelijk ingrijpende facelift. Het front en de achterzijde werden volledig gewijzigd. Verder werden enkele punten van kritiek op de eerste serie aangepakt, zoals:
- geringe lichtopbrengst van de koplampen; dit punt werd verbeterd door het plaatsen van grotere units.
- geringe beenruimte voor de achterpassagiers; dit punt werd verbeterd door het plaatsen van voorstoelen met een holle rugleuning.
Deze versie wordt soms als de tweede generatie beschouwd; ten onrechte want officieel betrof het hier niets meer dan een facelift van de eerste generatie. Ten gevolge van deze verwarring wordt de officiële tweede generatie soms derde generatie genoemd, en de in 2007 geïntroduceerde versie de vierde generatie.

Tweede generatie 2000-2007

In 2000 werd de complete auto werd herzien. Zowel comfort/wegligging als binnenruimte werden verbeterd. De auto werd groter om naast de eerste generatie Mondeo, ook de Ford Scorpio te kunnen vervangen waarvan de productie was gestaakt. De auto was gebouwd op het CDW27 platform. De tweede generatie Mondeo werd in 2005 gefacelift. De Mondeo kreeg een wat modernere uitstraling door onder andere een nieuwe grille, andere mistlampen en andere achterlichten (helderder glas). Het motorenaanbod bleef nagenoeg ongewijzigd. Het interieur werd in de duurdere uitvoering onder andere voorzien van meer chromen accenten. Daarnaast werd het dashboard uit hoogwaardiger aanvoelende materialen opgebouwd. Andere nieuwtjes waren onder andere elektrisch inklapbare buitenspiegels, instapverlichting in diezelfde spiegels en een follow-me-home functie op de verlichting.

Derde generatie vanaf 2007

De derde generatie Mondeo is in juni 2007 geïntroduceerd. Het nieuwe model werd vormgegeven volgens de nieuwe kinetic design filosofie van Ford, die beweging, dynamiek, en stijl tot uiting zou brengen. Eerder werden al de Ford S-MAX en Ford Galaxy ontworpen volgens deze filosofie. Het model was vanaf introductie verkrijgbaar als vierdeurs sedan, vijfdeurs hatchback en als stationwagon, en wordt geproduceerd in de Ford-fabriek in Genk (België). De auto is gebouwd op het EUDC platform wat een verlengd C1 platform is.

De derde generatie Mondeo is afgeleid van de conceptauto Iosis ? die in 2005 voor het eerst te zien was op de autotentoonstelling van Frankfurt. Ten opzichte van de tweede generatie is deze versie weer groter geworden. De afmetingen zijn nu gelijk aan het voormalige topmodel Ford Scorpio, dat voorheen boven de Mondeo gepositioneerd was tot in 1998 de productie ervan werd beëindigd wegens tegenvallende verkoopcijfers.

De derde generatie Mondeo wordt vrijwel wereldwijd verkocht. Behalve in Europa is het model ook verkrijgbaar in landen als Rusland, Australië, Nieuw-Zeeland, China en Japan. Er zijn vooralsnog geen plannen het model in de Verenigde Staten op de markt te brengen. Daar zou de Mondeo een directe concurrent worden van de Amerikaanse Ford Fusion.