Peugeot 206

Over de Peugeot 206

Peugeot Logo  Peugeot 206

Peugeot 206 is een auto van het Franse merk Peugeot. In 1998 introduceerde Peugeot de 206 als nieuw model in het B-segment, ook wel de economyklasse, waar verder auto's als Renault Clio, Ford Fiesta en Fiat Punto opereren.

Peugeot probeerde de succesvolle 205 oorspronkelijk op te laten volgen door twee modellen. De 205-klanten moesten als vervanger voor hun compacte Peugeot kiezen voor de iets kleinere 106 of de iets grotere 306. Dit bleek toch niet helemaal te zijn wat de kopers in gedachten hadden. Daarop besloot Peugeot toch een directe opvolger voor de 205 te gaan maken.

In 1998 presenteerde Peugeot de 206, een auto met een verfrissend design, waarbij vooral de scherpe en gerekte vorm van de koplampen in het oog sprong. De auto begon zijn levenscyclus met twee carrosserievarianten. Te weten een driedeurs en een vijfdeurs hatchback.

In 2003 kreeg de 206 een facelift. O.a. kreeg hij op alle uitvoeringen heldere in plaats van matte koplampen (voorheen zaten deze alleen op de XS en GTI uitvoeringen). De voor- en achterbumper werden iets breder en de 3 en 5-deurs kregen een groot verchroomd logo op de achterklep, in plaats van het kleine logo in de handgreep. Ook was de handgreep op de achterklep nu standaard meegespoten in de carrosseriekleur

De grille vóór bestaat nu uit een honingraat in plaats van horizontale lamellen.

ABS werd standaard met ingang van modeljaar 2004. In de kleur gespoten handvatten, bumpers en sierstrippen werden ook standaard bij de XS, Griffe en GTI-uitvoeringen, evenals een verchroomd opzetstuk over de uitlaat.

Zoals bij de Peugeot 205 was de 206 na de introductie van de 207 nog zeer succesvol. Peugeot besloot dan ook om de wagen in 2009 een ingrijpende facelift mee te geven en zelfs de modelnaam te veranderen. De Peugeot 206 kreeg een + achter zijn naam waardoor hij nu bekend staat als 206+.

Het succes van de 206 inspireerde de fabrikant tot het ontwikkelen van nog twee varianten. Peugeot introduceerde een stationwagon met de naam 206 SW, waar tot dat moment de benaming break gebruikelijk was voor die carrosserievariant bij Peugeot. De SW benaming wordt nu op de luxere station modellen van Peugeot gebruikt. Denk hierbij aan de 307 SW, 407 SW etc. De Break is ook nog in de picture gebleven, dit zijn de standaard stations, zonder inklapbare spiegels etc.

Daarna verscheen er ook een cabriolet met de naam 206 CC, waarbij CC staat voor coupé cabriolet. Een variant op de traditionele cabriolet met linnen vouwdak, waarbij een stalen dak uit twee of meer delen wordt opgevouwen in de kofferbak. Het system van een hard vouwdak in de auto werd in de jaren dertig ook al gebruikt in auto's als Peugeot's eigen 402 Eclipse, maar tot de introductie van de Mercedes SLK in 1996 was het systeem al decennialang niet meer gebruikt.

De 206 is van een zeer uitgeklede versie, tot een zeer luxe versie te verkrijgen. De basis versie komt er af met een centrale deurvergrendeling, terwijl de luxe versie over climate control, cruise control e.d. beschikt.