Peugeot 5008

Over de Peugeot 5008

Peugeot Logo  Peugeot 5008

Moet een gezinsauto zo ruim en functioneel mogelijk zijn? Maakt het niet uit als de auto is vormgegeven als een busje en rijdt als een busje? Of moet een gezinsauto juist rijden als een gewone personenauto en toch extra ruimte en praktische mogelijkheden bieden? Peugeot belooft met de 5008 dat laatste: alle voordelen van een MPV, maar dan met het comfort en de verfijning van een personenauto. Is dat gelukt?

De 5008 wordt doelbewust gepresenteerd als een gezinsauto en niet als een "familiebusje". Bij het ontwerp stond de binnenruimte voorop, maar het gestroomlijnde uiterlijk doet denken aan een hoge stationcar. De slanke lijnen en aankleding met veel chroom geven de 5008 de flair die kenmerkend is voor Peugeot.

Ruimte

De 5008 biedt, afhankelijk van de uitvoering, plaats aan vijf of zeven personen. Beide varianten hebben dezelfde wielbasis. Wanneer wordt gekozen voor de vijfpersoons-uitvoering, is in de bagageruimte een extra vak onder de vloer te vinden.

De zevenpersoons-variant gebruikt dat vak om twee extra stoeltjes in op te bergen wanneer deze niet in gebruik zijn. Deze derde zitrij kan met een eenvoudige beweging worden uitgeklapt. De extra stoelen bieden ruimte aan twee kinderen of uiterst inschikkelijke volwassenen. Omdat de achterbank op rails staat, is eventueel meer beenruimte op de achterste zitrij te creëren en dan zijn de achterste zitplaatsen iets minder krap dan gebruikelijk in dit segment. Met name de hoofdruimte achterin is bovengemiddeld goed. De zijairbags strekken zich uit over alle zitrijen, dus de veiligheid is zelfs op de achterste stoeltjes gewaarborgd.

De tweede zitrij (de achterbank) biedt volop hoofd- en beenruimte. De rugleuningen van de voorstoelen zijn voorzien van klaptafeltjes. In de vloer voor de achterbank zijn bergvakken gemaakt. Optioneel kan de 5008 worden voorzien van een videosysteem dat links en rechts gescheiden is. Zo kan de ene passagier een film kijken, terwijl de andere met een spelcomputer speelt. Dit multimediasysteem wordt geleverd met twee draadloze (Bluetooth) hoofdtelefoons, zodat het vermaak achterin niet ten koste gaat van de rust voorin de auto.

Rijden

Om de 5008 een zo veilig en dynamisch mogelijk weggedrag te geven, heeft Peugeot waar mogelijk gewicht bespaard. Zo is de motorkap van aluminium en zijn de zijschermen van kunststof. Een blik op de specificaties van soortgelijke auto's leert echter dat Peugeot hier slechts enkele kilo's mee heeft gewonnen; het verschil met de tegenstrevers is minimaal.

Het onderstel is afgekeken van de Citroen C4 Picasso, maar is aangepast door Peugeot. Het resultaat is dat de 5008 niet uitgesproken zacht is geveerd, zoals gebruikelijk bij Franse auto's. De 5008 heeft juist een stevig onderstel en dat zorgt er voor dat het weggedrag ook goed is met zeven personen of een flinke hoeveelheid bagage aan boord. De besturing is indirect, waardoor de auto niet uitdaagt tot snel bochtenwerk.

De gekozen velgmaat is in de praktijk van grote invloed op het weggedrag. Wanneer wordt gekozen voor 17 of 18 inch velgen, helt de auto minder over en is de besturing iets scherper. De 16 inch velgen in combinatie met Michelin-banden leveren een lager verbruik op (4 gram CO2 / km en 0,2 liter brandstof / 100 km minder). Let dus goed op de gemonteerde velgen bij een eventuele proefrit, dit is mede bepalend voor het karakter van de auto.