Renault Espace

Over de Renault Espace

Renault Logo  Renault Espace

De Renault Espace is een MPV van autoconstructeur Renault. Het model werd in 1984 gelanceerd en zit in de vierde generatie. De Espace heeft vijf tot zeven zitplaatsen (zevenzitter). Er bestaat ook een Grand Espace-versie. Deze heeft een verlengde wielbasis waardoor naast de zeven passagiers ook bagage meekan. De Espace was de eerste MPV in Europa. De Dodge Caravan was de eerste MPV in Amerika, heeft dezelfde wortels als de Espace maar werd pas in 1988 in Europa geïntroduceerd, waarna het zijn grootste concurrent werd.

Espace I

Bij Renault werd gedacht dat de Espace een niche-product was en de bouw ervan werd uitbesteed aan de oorspronkelijke ontwikkelaar Matra Automobiles, die ook over de benodigde specialistische productiefaciliteiten beschikte. De auto kreeg een koetswerk van glasvezel en een warmgegalvaniseerd chassis, net als de Matra Murena. De productie van die laatste in Matra's fabriek in Romorantin moest overigens gestaakt worden om plaats te maken voor de Espace, omdat Matra slechts over 1 productielijn beschikte.

In april 1984 werd de eerste Espace aan de pers getoond en in juli 1984 startte de verkoop. In eerste instantie was de Espace leverbaar met een 2 liter 110 pk benzinemotor, eind 1984 kwam daar een 88 pk turbodieselmotor bij.

Aanvankelijk kwam de verkoop niet van de grond, omdat het publiek moest wennen aan het voor die tijd bijzondere ontwerp. In het eerste jaar werden slechts 2.703 exemplaren verkocht. In 1985 stegen de verkopen echter sterk en vanaf 1987 moest de Renault-fabriek in Dieppe bijspringen om aan de vraag te voldoen. In 1988 kreeg het model een facelift waarbij de meeste Simca-onderdelen en enkele typische Simca-ontwerpkenmerken (de naar voren toe schuin aflopende koplampen onder andere) vervangen werden door hun Renault-equivalenten. In 1991 waren uiteindelijk 182.000 stuks van de Espace aan de man gebracht en was er een nieuw marktsegment gecreëerd.

Espace II

Voor 1991 werd de Espace grondig herzien en hertekend naar de normen van de Renault-stijl. De auto kreeg een volledig hertekend koetswerk en een nieuw dashboard, en ook de rest van het interieur werd verbeterd. Alle hoeken werden afgerond. Het chassis daarentegen bleef onveranderd. Deze tweede generatie kreeg ook spiegels die in de motorkap waren verwerkt en die door een horizontale designlijn over de motorkap waren verbonden.

Voor het eerst werd naast de bestaande 4 cilinder benzine motor een 6 cilinder benzine motor leverbaar in de espace, de bekende 12 kleps PRV motor in een 2.8 injectie uitvoering (motorcode Z7W) met 152 pk. Deze was zowel handgeschakeld als met een automaat leverbaar.

Espace III

In 1997 werd de Espace weer volledig herzien. Deze keer werd het chassis zodanig gewijzigd dat de motor dwarsgeplaatst kon worden. Het koetswerk werd hertekend met een rondere vorm. Er kwam ook een nieuw interieur in ruimteschip-stijl, met de digitale snelheidsmeter centraal geplaatst. Het dashboard is alles behalve traditioneel en herinnert aan Matra's vroegere vernieuwingsdrang. Deze nieuwe Espace kreeg verder een modern ogend radiatorrooster en verluchtingsroosters op de achterzijde van de spiegels. De lijn over de motorkap die de spiegels bij de vorige Espace verbond verdween.

De carosserie is nog steeds van kunststof maar de motorkap is hier al van staal (in tegenstelling tot de vorige modellen).

Espace IV

De vierde generatie, die in 2003 geïntroduceerd werd, was de eerste Espace die volledig door Renault werd ontworpen en geproduceerd. Het was ook de eerste keer dat de Espace een volledig stalen carrosserie kreeg en werd niet meer door Matra, maar door Renault gebouwd in Sandouville. Het nieuwe model stond in lijn met Renault's recente designstijl die vooral door de Vel Satis en de Avantime uitgedragen wordt.