Skoda Fabia

Over de Skoda Fabia

Skoda Logo  Skoda Fabia

De Skoda Fabia is een personenauto die sinds 2000 wordt geproduceerd door het Tsjechische Skoda.

Fabia 1e generatie

Deze Fabia was een auto uit de economyklasse, die zijn onderstel en veel andere techniek deelde met de Audi A2 en de Volkswagen Polo. De auto was leverbaar als hatchback, sedan en stationwagen. Er waren diverse benzine- en dieselmotoren leverbaar. In 2003 deden de HTP motoren hun intrede ter vervanging van de MPI motoren. In 2005 werd het eerste model nog gefacelift. Het meest opvallende waren de gewijzigde lichtblokken achteraan, een licht gewijzigde grill en anders gevormde mistlichten vooraan. In Groot-Brittannië werd de auto in 2000 Auto van het jaar bij Auto Express, en zowel in 2001 als 2002 verkozen tot Best supermini door het blad What Car.

Fabia 2e generatie

Begin 2007 werd de geheel vernieuwde Fabia II voorgesteld. Deze wagen staat op hetzelfde onderstel als de Volkswagen Polo van de 4e generatie. Het platform is doorontwikkeld op het onderstel van de eerste generatie Fabia.

Bij de Fabia II groeide de laadruimte tot 300 liter, de grootste in de klasse van de supermini's. Hij is 2 cm langer dan de eerste Fabia en ook wat hoger, maar wel een fractie smaller. Van de nieuwe Fabia wordt er geen sedan geproduceerd. De Fabia was na de modelwissel te verkrijgen met de door Skoda ontwikkelde benzinemotor 1.2HTP (met 60 en 70PK) en de 1.4 (86PK) en 1.6 (105PK) van Volkswagen. Er waren eveneens twee TDI's te krijgen, de 1.4 (70 of 80PK) en de sterk verouderde 1.9 (80 of 105PK). Tot de komst van de vijfde generatie van de Volkswagen Polo won de Fabia vele vergelijkende tests in zijn klasse.

Begin 2008 kwam de Combi versie van de tweede generatie op de markt. De Fabia I en II hebben samen de kaap van 2.000.000 geproduceerde eenheden al een tijdje gerond. Het huidige model heeft in april 2009 de kaap van de 400.000 exemplaren overschreden. De totale verkoop van Fabia's in 2009 bedroeg 264,173 eenheden.

Fabia 2e generatie facelift

Op het Autosalon van Genève werd in maart 2010 de gefacelifte versie van de Skoda aan het publiek voorgesteld, evenals de nieuwe vRS versie. De voornaamste wijzigingen zitten hem in de neus van de Fabia en in een nieuw motorenpalet. De wagen lijkt door het gewijzigde rooster en nieuwe lichtblokken een beetje breder. De HTP's 1.2 met respectievelijk 60 en 70PK bleven behouden. De 1.4 en 1.6 benzinemotoren werden vervangen door 1.2 TSI's met respectievelijk 86 en 105PK. De diesels werden vervangen door de 1.2 TDI CR (Common Rail) met 75PK of 1.6 TDI CR's met naar keuze 90 of 105PK. Alle motoren voldoen nu ook aan de Euro5 norm. Met de facelift komt de wagen nu ook aan een lengte van net 4 meter. De DSG automaat met 7 verhoudingen blijft voorbehouden aan de krachtigste motor, de 1.2 TSI met 105PK.