Skoda Superb

Over de Skoda Superb

Skoda Logo  Skoda Superb

De Skoda Superb is een hogere middenklasse auto van het merk Skoda die sinds 2002 geproduceerd wordt in Tsjechië. In de jaren 30 van de 20e eeuw werden er ook een aantal modellen met de naam Skoda Superb op de markt gebracht.

Eerste generatie

De eerste generatie van de Skoda Superb is gebaseerd op de Volkswagen Passat B5. De Superb maakt gebruik van het zelfde onderstel als de Passat, alleen is deze afkomstig van de Shanghai Passat waardoor hij tien centimeter verlengd is, hetgeen vooral meer zitruimte achterin oplevert. Door deze eigenschap is deze auto mede geliefd bij veel taxibedrijven.

De basistechniek is afkomstig van Volkswagen. De verkoopcijfers van de Superb zijn nog niet op het gehoopte niveau. In 2006 kreeg de Superb een lichte restyling waarbij het motorgamma iets werd gewijzigd.

Als extra optie is tevens o.a. een zogenaamde WetCase beschikbaar in het linkerachterportier. Hier kan men een natte paraplu in opbergen waarbij het systeem het overtollige water automatisch naar buiten afvoert. Dit systeem werd later toegepast in de Rolls-Royce Phantom. Andere opties zijn verschillende koelvakken, stoelverwarming en snufjes met licht. De duurste versie, de Elegance, is uitgerust met extra's als houtinleg, leren bekleding, navigatie en een multifunctioneel stuurwiel.

Tweede generatie

Op 4 september 2008 is de tweede generatie van de Skoda Superb bij de Nederlandse dealers geïntroduceerd. Dit model zal op het aangepaste Golf-platform van de huidige Volkswagen Passat komen te staan waardoor hij dwars geplaatste motoren heeft. De Superb II heeft technisch veel gemeen met de Passat, maar heeft natuurlijk wel een heel eigen gezicht. Er is ook een stationwagen variant uitgekomen met de naam "Combi". Opvallend aan dit model is dat de kofferbak op twee manieren geopend kan worden, als een sedanmet alleen de stalen achterklep, en als hatchback met de achteruit mee. Ook nieuw is dat de nieuwe Superb verkrijgbaar zal zijn metvierwielaandrijving, iets waar over het vorige model niet beschikte. Dit is de Haldex koppeling van de huidige Passat waarmee tot 100% van alle kracht naar één as gestuurd kan worden. De Tiptronic automaat wordt vervangen door een 6-traps DSG-versnellingsbak.