Suzuki Kizashi

Over de Suzuki Kizashi

Suzuki Logo  Suzuki Kizashi

Toen de Japanse voertuig- en motorenfabrikant Suzuki in de jaren ?80 de Europese markten wilde gaan veroveren, boden de Japanners net als in Noord-Amerika en op de Aziatische markten in eerste instantie kleine sedans en mini-MPV's aan. Maar ook de inmiddels tot klassieker verworden terreinwagens van het merk. Pas met de komst van de Suzuki Baleno en de tweede generatie van de Suzuki Ignis breidde het bedrijf zijn modelpalet uit.

De middenklasse van de constructeur bestond lange tijd uit voertuigen die niet uit hun eigen ontwikkelingsbureaus stamden. Dit waren modellen van partners als General Motors (GM) of Daewoo die op sommige markten onder het label Suzuki verkocht werden, de Suzuki Verona bijvoorbeeld. De Japanners veranderden hun strategie pas in 2009, toen scheidden Suzuki en GM zich van elkaar en ging Suzuki samenwerken met het Duitse Volkswagen-concern. Het doel was om een zelf ontwikkelde middenklasse sedan met Japanse identiteit geschikt te maken voor de wereldmarkt.

Het eerste eigen Suzuki model uit de middenklasse kreeg daarom ook op de buitenlandse markten een Japanse naam: Kizashi. De Kizashi verscheen in 2010 op de Europese markten, het was het nieuwe vlaggenschip van de producent.