Volkswagen Golf

Over de Volkswagen Golf

Volkswagen Logo  Volkswagen Golf

De eerste VW Golf rolde in 1974 van de band. Daarmee begon een vervolg op de spectaculaire geschiedenis van de VW Kever. Al snel brak hij alle verkooprecords op de Europese markt en introduceerde zo nieuwe maatstaven voor de automobielindustrie. De eerste Golf-generatie bleek een betrouwbare alledagsauto te zijn met innovatieve rijeigenschappen. De Golf 1 was reeds verkrijgbaar in verscheidene type- en uitvoeringsvarianten, zodat hij voor alle doelgroepen een ideaal voertuig werd: als bestelwagen VW Caddy, als chique cabrio of als sportieve GTI. Vanwege zijn beproefde bouwwijze bleef de GTI lange tijd onveranderd.

In 1983 werd de Golf 1 opgevolgd door de VW Golf 2. Behalve het iets veranderde carrosseriedesign werden nieuwe technologieën toegepast. De Golf 2 was als eerste in zijn soort uitgerust met een antiblokkeersysteem.

Vanaf 1991 rolde de VW Golf 3 van de band in Wolfsburg. Het verschil met zijn voorgangers is duidelijk zichtbaar. Met zijn nieuwe lijnen oogt hij ronder en dynamischer dan zijn voorgangers. De Golf 3 scoort met tal van innovaties die het dagelijkse rijcomfort en de rijveiligheid verhogen.

Pas in 1997 verscheen de vierde Golf-generatie op de markt. Een nieuw ontwikkelde dieseltechnologie is het antwoord op de steeds duidelijker wordende vraag naar zuinigheid in combinatie met maximaal rijplezier en milieuvriendelijkheid.

De VW Golf 5, is sinds 2003 verkrijgbaar. Hij scoort met tal van handige details en nieuwe technische finesses. Hij is verkrijgbaar in allerlei uitvoeringen en is daarmee zowel voor de sportieve bestuurder als voor het jonge gezin een veelgevraagd model. Automatische of handgeschakelde transmissie, diesel- of benzinemotor, in de zuinige of de 250 pk sterke spierbundelvariant van de vierwielaangedreven R32 - de Golf van de vijfde generatie blijft ook vandaag nog trouw aan zijn traditierijke lijn als onmiskenbare "Volkswagen".

De zesde generatie van de VW Golf (2008 - nu) was vergeleken met de vijfde generatie maar een kleine stap. VW gaf hem opnieuw een iets dynamische look waarbij vooral de daklijn weer wat lager kwam te liggen, wat hem duidelijk minder MPV-look verschaft. Het onderstel met de multilink achteras bleef behouden, maar kreeg een zachtere maar efficiëntere afstelling die de Golf aangenaam comfortabel maakt.