Volkswagen Scirocco

Over de Volkswagen Scirocco

Volkswagen Logo  Volkswagen Scirocco

De Volkswagen Scirocco 1 werd in 1974 voor het eerst aan het publiek voorgesteld. Hij was gebaseerd op het concept en platform van de VW Golf 1. De VW Scirocco is echter in tegenstelling tot de VW Golf een sportcoupé. Hij was oorspronkelijk verkrijgbaar met 3 verschillende motoren en in 3 uitvoeringen en 10 kleuren. De motoren met vermogens van 50 tot 85 pk waren alle viercilinder-lijnmotoren. In 1979 kwam de VW Scirocco 1 ook als sportieve GTI-versie met 110 pk op de markt.

Vanaf april 1981 rolde de tweede generatie van de VW Scirocco van de band. De beide modellen leken optisch en technisch op elkaar, maar toch werden tijdens de productieperiode tot 1992 wijzigingen in techniek en design aangebracht. De krachtigste versie van de Scirocco kwam met de aanduiding 16V op de markt en beschikte over 139 pk. Hij bereikte de 100 km/h-grens in 8,1 seconden.

In juni 2006 werd de nieuwe Scirocco-conceptauto aangekondigd op de autosalon in Parijs onder de naam "Iroc", de middelste letters uit de originele naam Scirocco. De auto wordt sinds 2008 geproduceerd in Palmela in Portugal waar ook de Eos en Sharan gemaakt worden. De verwachting was dat per jaar ongeveer 100.000 exemplaren van de band zouden rollen. In Nederland zijn er in het introductiejaar 2008 52 Scirocco's voorzien van een kenteken. In het eerste volledige jaar waarin de auto te verkrijgen was, namelijk in 2009, zijn dit 811 exemplaren. Al in 2009 veranderde Volkswagen het motorenaanbod vanwege een lagere CO2 uitstoot, namelijk de 1.4 TSI motor met 122 pk. Deze had oorspronkelijk 149 gram/km en bij de BlueMotion Technology is dit 139 gram. De de 2.0 TSI had 200 pk en kreeg er 10 pk bij.